18 Disember 2009

Konvoi RAE 2009-2

RAE 2009-2 menyaksikan lebih 630 calon telah hadir untuk menduduki peperiksaan di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu. Aku juga tidak ketinggalan berkonvoi bersama2 rakan lain dari seluruh Kelantan. Jam 7.15pagi aku dah pun menghidupkan enjin jalopy untuk mengambil Cikgu Hise (9W2DTK) di basenya di Kubang Kerian, kemudian kami sama2 bersarapan di Kedai Pohon Getah sebelum bertolak ke kawasan permulaan konvoi iaitu di perkarangan Stadium. Selepas mendaftarkan diri, aku mendapat nombor 41, terdapat lebih kurang 60 buah jentera semuanya.

Taklimat ringkas sebelum memulakan perjalanan

Penyampaian cenderahati kepada wakil PDRM

Selepas mendengar sedikit taklimat dari koordinator konvoi serta wakil PDRM, perjalanan dimulakan dengan Bismillahirahmanirahim dengan diiringi oleh 3 orang anggota polis trafik bermotosikal sehingga ke Pachakan (sempadan Kelantan-Terengganu).Di Pachakan lebih 30buah jalopy sedang siap menunggu untuk bergabung. Di Pachakan, Cikgu Baktiar dan Cikgu Roshidi sdg menunggu dengan penuh debaran. Terkejut kerana melihat begitu ramai orang menghantar mereka untuk menghadapi peperiksaan. :)

Barisan peserta konvoi berhenti di Pachakan untuk bergabung

Dalam perjalanan kami semua berhenti sebentar di Pantai Penarik untuk rehat, lebih kurang 15 minit sebelum meneruskan perjalanan. Sampai di Pulau Wan Man, aku terus beredar ke rumah Cikgu Bahari, untuk makan tengahari. yum yum...... kemudian kembali ke Pulau Wan Man mendoakan kejayaan rakan2 dalam RAE2009-2. Aku berjaya merekrut seramai 7 anggota untuk mengambil RAE kali ini iaitu Cikgu Bahari, Cikgu Hasan, Cikgu Bakhtiar, Cikgu Roshidi, Cikgu Sabri, Black dan seorang lagi rakan, dan aku harap kelas persediaan RAE yang aku buat tidak akan sia2 dan lebih ramai rakan akan bersama2 menyertai kumpulan Ceneh Amateur Radio Stations(CARs). Sama2lah kita menunggu keputusannya bulan Mac nanti.


Di Pulau Wan Man sempatlah aku bersua muka dan bersalaman dengan 9w2SIK, 9w2TDM, 9w2BPR, 9W2BNG, 9w2AJQ serta ramai lagi dari lokalan Kuala Terengganu. Sebelum pulang ke Kota Bharu, sempat juga ber'eyeball' sekali lagi sambil menikmati air kelapa muda dan sotong celup te'pung berhampiran lapangan terbang kuala terengganu.

Bersama menikmati sotong celup te'pung

01 Disember 2009

Qurban dan Banjir

Salam Aidil Adha buat semua rakan.. Alhamdulillah cuaca semasa aidil adha agak cerah memudahkan urusan qurban setelah dua gelombang banjir melanda. Tahun ni, seperti tahun2 sebelum ni, aku balik beraya di KB. Oleh kerana aku balik 2-3 hari jer, dop dang nak berQSO di 9M4RDA, cuma kadang2 monitor sahaja. Lagi pun pada 30/11/2009 aku terpaksa ke rumah abang long di kg Wakaf Gelang, Tembila untuk membantu majlis Walimatul Urus anak sedara.

Detik terakhir sebelum diqurbankan

Sebelum kembali ke saltmine atas urusan mengawas peperiksaan SPM, sempat juga bersalaman dengan rakan di daratan sambil minum2.. Antaranya rakan lama sekuliah 9W2DTK-Cikgu Hise dan 9W2BPR-Cikgu Piji, 9W2ALI-Pok Ali, HS9***-Pok Loh dan 9M2CIO-Pok Din serta Cikgu Raja zamri.

Sepanjang perjalanan tidaklah terlalu sukar walaupun hujan sepanjang jalan dari Kota Bharu ke kemaman, kerana memang standard aku drive kurang 100km/j. Cuma terdapat satu kemalangan jalanraya di Chendering, terengganu berdekatan balai polis.

Dalam perjalanan pulang ke saltmine, sempat berQSO di 9M4RBJ bersama dengan 9W2KYA-Pok Ya, dan 9W2ZEE-Cikgu Zee dari SMK bukit Tunggal sebelum singgah sebentar di Kg Bukit Gasing untuk menghantar pesanan abg long. Sekali lagi aku QRX untuk menghantar pesanan di Kg Rhu Muda, dan aku terpaksa mengharung air banjir separas lutut ke rumah abg chik.

Bila sampai di Bandar Dungun, air melimpahi jalanraya, menyukarkan sedikit perjalanan. Pada masa yang sama aku monitor di repeater bauk mendengar rakan2 sibuk meninjau keadaan banjir untuk membantu seboleh mungkin.

Banjir di Bandar Dungun


Setiba di Kijal, aku melencong melalui Meraga Beris-Ibuk-Mak Chili terus ke Binjai, memandangkan rakan2 memaklumkan bahawa Jambatan Bukit Kuang, Kemaman yang dikategorikan oleh rakan2 sebagai "jambatan tersibuk didunia" tengah sum'b'at lemok sehingga ke kawasan lemang.

20 November 2009

Sempurna Resort & UPSR

Hari ni kami sekeluarga bersama guru2 Tahun 6 SKCB akan ke Sempurna Resort untuk kali ke-2 pada tahun ni. SK Ceneh Baru mencatatkan pencapaian yang agak membanggakan dengan 23 orang murid mendapat 5A bagi tahun 2009 walaupun kurang dari 'target' awal iaitu 25 orang. Dan agak mendukacitakan sikit apabila 2 orang yang tak dapat 5A tu termasuklah Nurul Ain Syahira binti Suhaimi, anak aku, namun hidup mesti diteruskan... ada hikmah dalam segalanya yang berlaku.


video


video

15 November 2009

Kelas Persediaan Peperiksaan Radio Amatur

Malam ni merupakan malam ke 5 aku wat kelas untuk rakan-rakan yang berminat untuk mempelajari ilmu radio amatur. Adalah 7-8 rakan yang hadir setiap kali kelas dijalankan. Kelas ke 4 minggu lepas gagal mencapai matlamat apabila rakan sibuk belajar facebook la pulak, memandang aku wat kelas kat makmal komputer yang ada sambungan internet. Aku harap malam ni rakan2 dpt beri lebih perhatian memandangkan malam ni mungkin kelas terakhir aku dpt buat untuk rakan2 pada tahun ni... sekolah dah dekat nak cuti nis.

Nanti aku tunggu aa rakan semua kat kolej multimedia, rusila untuk beri sokongan moral... sb cuti skolah ni aku balik KB. Tp sebelum cuti ni aku bagi la kerja rumah utk rakan2 studi sendiri.. Rasanya dah habis ilmu aku pasal radio amatur ni aku sampaikan, kalu nak lebih lagi kena belajar sendiri sebab aku pun masih amatur dalam radio amatur....

Selamat menempuh RAE 2009-2

20 Oktober 2009

Konvokesyen UiTM Kali Ke-71

Aku sebenarnya baru balik dari menghantar adik ipar aku (elin) ke Konvokesyen di UiTM shah alam. Aku bertolak dari Cheneh kira2 jam 10.30 pagi 18/10/2009 dengan berbekalkan sebuah 'GPS' edisi cetak. Dengan berbekalkan sebuah pesawat ringan, aku monitor di udara 9M4RBS sehinggalah pesawat aku tak berupaya mencapainya lagi.

Setiba di Lanchang dengan menggunakan laluan LPT, aku cuba scan pesawatku dan dapat mencapai satu frekuensi yang aktif berQSO. Aku pun terus mencapai loceng terbang untuk mengesan tone dan offset bagi panca-ulang tersebut, terimakasih kepada 9W2YON kerana menyediakan senarai repeater yang boleh dimuat turun dari mycallsign network. Cari punya cari aku dapat tahu frekuensi tersebut merupakan frekuensi ASTRA Linking di Bukit Genting.

Lama gak aku monitor sebelum bersalaman diudara agak tidak mengganggu QSO rakan2. Sempatlah jugak aku bersalaman dengan beberapa rakan termasuklah yang aku ingat 9W2AKY yg pada masa tu berada di Parit Buntar tetapi saltminenya di shah alam. Dapatlah aku bertukar2 no. loceng agar mudah dihubungi di shah alam nanti.

Sampai di Ampang aku sempat bertanya kepada seorang penghantar McD arah ke Kajang, memandangkan aku nak bermalam di Kg Pasir Baru, Semenyih rumah Pakcik Ridzuan. Ternyata haluan aku adalah tepat sekali, mulanya aku ingat dah silap arah.

Aku sampai di kolasi yang dituju kira-kira jam 4.30 ptg.

Keesokan harinya aku menuju ke UiTM shah alam. Memandangkan elin kena sesi petang, dia kena masuk mulai jam 12 tgh. Aku duk tunggu kat luar dgn 2 org harmonic. XYL aku ikut sekali masuk dalam dewan, tp bukan dewan konvo la sebab, dewan tu hanya utk graduan sahaja, pengiring duk dewan lain sambil tgk dalam tv je.. lawak betul la.. tak best langsung. Gerai2 jualan pun adala sikit, nak cari cenderahati pun takda.. hampeh betul.

Bila aku raser lapar jer, aku lima lima zaky (9W2AKY) kebetulan dier duk saja kat rumah, aku ajak tunjuk tempat makan.. banyak kedai dier bawak tp semua cam penuh jer, last2 singgah kat restoren d'hati tak jauh dari pintu belakang UiTM. Kemudian datang pula 9W2WPC sempatla bersalaman dengannya. Belum sempat berbual panjang, harmonic aku menjerit dalam tandas, tersepit ****** pada zip seluar. Nasib baik makcik kat restoran tu tolong tanggalkan, kalu tidak jenuh jugak aku.

Memandangkan harmonic aku ni dah menangis2, aku terpaksa berangkat awal sehingga tertinggal nasi bungkus untuk OTM dan XYL aku. Nasib baik Zaky tolong hantarkan....
Kenangan yang tidak dapat dilupakan...

Habis jer majlis konvo terpaksa la berasak2 naik bas UiTM sebab kereta terpaksa ditinggal jauh dari dewan konvo, kena pergi balik dengan bas. Berebut2 cam tin sardin jadinya...

Balik dari UiTM aku terpaksa jalan jauh kerana tersilap arah.. hehehe.. sampai ke Putrajaya turun balik ke Bdr Baru Bangi terus ke Kajang singgah sebentar di Sate Kajang Haji Shamuri. Nak keluar dariKajang pulak satu hal, nasib baik jalan yang dilalui itu jalan yang betul. Navigator aku kat sebelah pulak spisis tak pandai tengok peta..hihihih.. Tp perut dah kenyang rileks jer la..semua dier yang bayar..

Sampai kat Kg pasir baru lbh kurang kul 10 malam, lepas solat aku terus lena, tak sempat berQSO di 9M4RBC.

Sebelum bertolak balik dr kg pasir, aku sempat sambar seekor ikan pelaga dalam botol.. dan satu bekas umpan tapa kemboja utk ditry...
Kali ni aku balik menggunakan laluan Seremban Kuantan, Bukit putus pun dah tak putus lagi dah, .. jalan baru lancar jer. Setiba di Kuantan aku hantar OTM aku naik bas di Terminal Makmul jam 6.30ptg menuju ke Kota Bharu..

The end..utk hari ini

17 Oktober 2009

Hari Keluarga Kite-kite aje

Cam best la tajuk ari ni... hihihi.. Dah lama aku tak gi pantai, so ari ni ada satu program Hari Keluarga Kita-kita Aje... Kenapa kita-kita aje? sebabnya ni hari keluarga untuk 4-5 family jer. Hari keluarga yang tak formal anjuran kita-kita...

Masa: 10.oo pagi - 12.00 tgh
Tempat: Pantai Teluk Kalong
Peserta:

  1. Keluarga aku..
  2. Keluarga Cikgu Bakhtiar Smarthai de'Besut
  3. Keluarga Mawi bukan world, tp Cikgu Mawi
  4. Keluarga Cikgu Kamarulzaman
  5. Keluarga Ustazah Normah
  6. Keluarga Cikgu Roshidi - absent
Acara:
  1. Makan-makan
  2. BBQ
  3. Mandi-manda - Kaum adam dan kanak2 sahaja
  4. Main-main - main la apa2.. Aiman tak kisah
  5. Sembang-sembang - kaum hawa
  6. Memancing - Cikgu Suhaimi (aku la ni) dan Encik Suhaimi (Jiran aku) sahaja
Catatan: Cikgu Hasan kempunan la sb isteri baru bersalin 3 minggu. Acan.. Minggu depan kita nak gi Gambang Water Park la pulok..hihiihi



16 Oktober 2009

Udang..ooo..udang

lama gak aku tak gi mancing udang, malam tadi aku hello abg ngah tanya gi mancing udang dop ari ni.. Dia kata boleh jugok kalu nak gi, tp lewat skit sebab dier nak gi pasar cari kepala ayam.. buat sup utk 'jaga' kat kebun. Cantikk....

Seawal 7.30 pagi aku sampai di Binjai Kemaman utk gi mengail udam. Tunggu punya tunggu kul 8.30 baru abg ngah aku balik dari pasar. Terus jer ke Pengkalan Binjai tempat bot diparking lalu meluncur laju bot ke port yang biasa dia pergi. Memandangkan hari ni hari jumaat, aku tak bercadang nak mengail lama, kena balik sebelum kul 12.30 kalu tak boleh jadi monyet, tak yah sembahyang jumaat.

Umpan dihulur, tiada bersambut.. adess.. boring gilerr..punya la lama menunggu dan berpindah port. tgk rakan2 di bot lain pun lebih kurang jer. Arus agak laju hari ni. Kira datang makan angin je la kali ni. Tunggu punya tunggu akhirnya adalah rakan yang sudi bersalaman kontak perdana diudara sambil bergambar.

09 Oktober 2009

Pesta Konvokesyen TATIUC

Aku baru je balik dari TATIUC. Aku tak bercadang pun nak gi sana, tp lps jaga exam PMR tadi aku dengar rakan-rakan ham kemaman tgh duk pasang-pasang antena di sana. Aku pun terus je lah gi sana , boleh gak bersalaman dengan rakan2.

Sampai di sana, aku terus tuju ke booth Radio Amatur Kemaman. Sempat bersalaman dan berbual2 dengan 9W2AAJ, 9W2ISC, 9W2GTR, 9W2FVS, 9W2RAT dan ramai lagi lah. Dapat la tambah ilmu pasal alatan radio amatur ni.


Selain booth radio amatur, ada gak AutoShow... Pameran kereta laaa... Pertunjukan kereta drift pun ada. Lebih kurang jam 12 aku balik, tunggu nak g rumah besar la pulok.

29 September 2009

Tukar tayar

Ari ni cukup 3 tahun 4 bulan aku guna Toyota Innova, tayar pun dah botak. So tadi petang aku gi tukar tayar di Quantam. Habis gak RM225X4+15...huhuuh. Bateri pun dah cam tak larat dah tu..kena tukar jugak la tuh... Adess.. bonus raya pun tak dapet, duit raya habissss.

Sepanjang perjalanan pergi dan balik ada dua kemalangan, yang pertama masa pergi, kemalangan kereta dan motosikal di simpang semambu-jabor. Yang kedua masa balik, seorang pemandu mabuk terbabas dan tak mahu turun dari keretanya.

Hari gak aku sempat berQSO pendek dengan ban mawi 9w2awq dan abang jai 9w2jld di echolink dan aku lak nak ke kuantan. Kebetulan aku baru mengadap pc dengar ban mawi memanggil2 9w2cgm.. Jadi sempat bersalaman je la..

28 September 2009

Echolink


Hari ni merupakan hari pertama aku menggunakan echolink untuk berQSO. Tak sangka echolink ni hebat gak, boleh berQSO di seluruh dunia.

Hari ni aku bersalaman dengan 9W2SIK, Tok Wan Salleh dari area Teluk Ketapang di talian internet. Kebetulan Tok Wan baru 2 hari menyambungkan pesawatnya dengan echolink dan melakukan audio check. Aku lak tengah belajar2 echolink. Memandang aku menggunakan pesawat ringan sahaja, aku pun tak tahu camner nak sambung pesawat aku ni dengan echolink. Lagi pun aku laptop. hahaha

Sekarang ni lak aku tengok ArecTMJ pun dah sambung ke echolink. Tahniah kepada ArecTMJ.

13 Julai 2009

Taklimat SMM Sekolah Menengah Negeri Terengganu

25-27 Jun 2009 aku kena gi satu taklimat di Hotel Seri Malaysia Kuantan. Tapi macam penganjur takda mende nak wat, ada slot yang kosong tanpa sebarang pengisian, terpaksa la aku membazirkan waktu hujung minggu di kuantan.

Yang peliknya taklimat SMM tp panggil Guru Data, apa ke halnya aku pun tak tahu.. Tp memandangkan aku JU SMM aku gi la jugak tanpa banyak soal..

Kul 12.30 pagi 25 Jun, aku ngan 2 lagi rakan guru data mengunjungi Golden Screen Cinema di Megamall Kuantan... Buat apa lagi tgk citer Transformer : Revenge Of The Fallen, citer memang best tp duk line no 4 dari depan..hehehehe... kul 3.15 pagi baru balik hotel.

Makan kat hotel ni ok la.. Bilik pun ok.

Pada 25 Jun jugak aku gi pejabat SKMM, kat sebelah hotel ni jer. Aku hantar borang radio amatur aku...