Hari rumah api ~ SuhaimiMd

13 Ogos 2010

Hari rumah api

Dalam banyak2 hari, ahad hingga sabtu, hari rumah api aku tak pernah dengar sehinggalah hari ini semasa aku monitor di frequensi PERAMAH kuantan. Bila aku tanya pakcik google ruphernya hari rumah api ni dah lama wujud. Mungkin ramai antara kita yang tak tahu rumah api pun ada harinya... mungkin pada hari itu sahaja apinya tak menyala... hari lain semua menyala....hahaha...

Sebenarnya bukan begitu la tuan puan, hari rumah api merupakan hari terbuka rumah api di mana rumah api ni akan di buka kepada org ramai untuk lihat dan masuk ke rumah api. Tp bukan semua rumah api ada hari rumah api,

Ni aku dapat daripada blog LonelyPlanet:

"The State of Maine, the U.S. Coast Guard, and the American Lighthouse Foundation have again banded together to organize the second annual Maine Lighthouse Day. This year 25 of Maine's wonderful lighthouses will be open for visits by the public, including some that are not normally open for public viewing.

You'll have to transport yourself to the lighthouses, but once there you'll have a rare opportunity to view these navigational wonders, up close and personal!"

Aku pun tak QSL la bila tarikh sebenar hari rumah api Kuantan ni, cuma seingatnya 21-22 hb. Bulan berapa tak QSL. Kalu nak join dan nak info lanjut bh hubungi rakan2 ham di PERAMAH. Dengar khabarnya warga Jepun juga akan hadir ke rumah api di Kuantan.

Tiada ulasan: