Trip menduga laut kuala kemaman ~ SuhaimiMd

22 Julai 2010

Trip menduga laut kuala kemaman

20/07/2010 Selasa merupakan hari cuti umum bagi negeri Terengganu yang ku cintai... siapa sangka, 2 hari sebelum itu Pak Bahaman bekas pengawal keselamatan SMK Cheneh Baru bertandang ke rumah mengajak turun ke laut. Aku sambut pelawaan dengan sepenuh hati sebuah lori. Adusss... lama doh dok turun ke laut. Banyak trip yang dirancang tak menjadi sebab dop cukup "kaki".

Kami bertolak dari base ke Kuala Kemaman kira2 jam 11 malam dengan sebuah jalopy dan 4 station. Setiba di jeti di lihat Ayah Nayang (tekong) sedang mengalihkan botnya, dan kami semua pergi pekena roti canai satuuu di kedai pak Daud Thailand mari sebelum menunggu 5 station lagi sampai.

Duk melilau2 sampai aku pun pening dek mengantuk sampai 3 pagi baru berkemas ke atas bot. Bot kayu Kelas A... Belum naik bot dah pening.. adesss. Bot berjalan pukul 4 pagi aku terus cuba tido tp tak lena sebab kepala bergegar ... hahahaha...

Sampai ke tempat kejadian yang pertama, umpan dilabuhkan dan aku terus menunaikan kewajipan kepada Yang Esa, setelah siap umpan aku berjaya memikat seekor Jemuduk skala 500g dan apollo menaikkan rambai2 ikan kunyit. Belum sampai setengah jam kumpulan kami di"serang" sekumpulan 20 ekor lumba2... adess.. aku keciwa... 

Kami berpindah lokasi lagi...dan lagi...dan lagi... sampai tekong geleng kepala sambil senyum sinis asyik2 pindah... fening2 ikut puok2 ning....tekong kata dalam hati la kot. Pernah di satu perhentian, 3 rakan di buritan menaikkan 6 ekor kerapu sekaligus dengan purata berat 500-600g seekor... perhhh.. tp tak lama sebab bot hanyut dan tekong tidak sempat menanda lokasi dengan GPS.

Lbh kureng jam 6.00 ptg kami bertolak balik dan sampai di pangkalan bot sekitar 9 malam. Hasilnya agak kurang memuaskan tp alhamdulillah. 1 ekor haruan tasik, 6 ekor jemuduk, 15 ekor kerapu, 2 ekor pisang, 1 ekor merah coreng, 3 ekor barat (ayam2) dan satu tong ikan kerisi, kunyit dan timun. Sasaran untuk mendapatkan 60 ekor jemuduk tidak kesampaian kerana umpan habis sebelum sampai masa...

Trip berikutnya: 31 Ogos 2010, QTH: 8 jam perjalanan.. rasa2 macam aku tak dapat pergi jer..

Tiada ulasan: